Интервю на д-р Камелия Терзийска от Brain Storm Consult в ефира на „Бизнес старт“ с водещ Живка Попатанасова.
Мой гост е д-р Камелия Терзийска от Брейн Сторм Консулт, създател на Брейн Сторм Консулт. Компания, която е водеща у нас в областта на счетоводните услуги, бизнес консултациите и разработването на софтуерни решения за бизнеса. Компания, която е създадена преди малко повече от 20 години.
В: Добро утро и Добре дошли д-р Терзийска. Като успешна жена, дама, която е създала тази компания преди повече от 20 години. На какво се дължи израстването през тези 20 години? Как сте започнали Вие самата?
Г: Добро утро първо да кажа на всички зрители на телевизия Bloomberg. Благодаря за тази покана. Трябва да се върна доста назад. Занимавам със счетоводство от 14-годишна. Вече близо 34 години и то е моята страст, моето вдъхновение. И всъщност направих компанията през 97-ма година, когато България беше така в доста тежко положение, но пък на мен това по някакъв начин ми помогна, защото в тези години нямаше, така, добри счетоводни къщи. И всъщност си спомням, че 98-ма бяхме само 2 в каталога на Dir.bg. И така започнах със счетоводство. Постепенно надстроявах всички услуги, които предлагаме. Опитах се и успях, разбира се, да затворя кръга от услуги. Трудностите, които съм срещала в годините, са ми помагали да се разширявам и да добавям нови услуги. И то трудности от гледна точка на сблъскаване с колеги, които са на друго мнение. И клиентът е поставен в доста неизгодна позиция да решава кой е правият. Затова аз реших да затворя кръга от услуги и да предлагам всичко на един клиент, който ни се довери. Само казва : „Моето желание е... и искам да постигна еди какво си...“ и ние успяваме да му помогнем да го постигне, като го улесняваме изцяло от гледна точка на счетоводство, одит, анализи, които правим на неговия бизнес, идеи , които даваме. Също така сме направили една „Бизнес вселена“, в която всички наши контрагенти и партньори си партнират помежду си, т.е. увеличаваме клиентската база на нашите клиенти и съответно намираме добрите доставчици, които осигуряват най-добрите ресурси, за да може техния продукт да стане най-качествен. Просто сме създали наистина един кръг, в който смея да твърдя, всички се чувстват добре и постоянно подобряваме бизнес климата между нас. Добавяме нови партньори, организираме различни форуми, в които това се случва. Един от форумите е „Сподели успеха си с нас“. Правили сме го в различни градове в страната. В общи линии моята цел е да помогна на клиентите да развиват успешно бизнеса си, да ги улесня от бюрократичните неприятни задачи и да им осигуря един екип, на който могат да се опрат и наистина да са уверени в това, което правят.
В: Самата Вие управлявате голям екип от хора. Какви качества трябва да притежава един добър мениджър,един добър лидер, за да управлява такъв голям екип от хора? И ми стана много интересно- 14-годишна, че имате интерес т.е., че се занимавате със счетоводство. Какво провокира у Вас този интерес?
Г: Съдба. Аз имам брат, по-голям, който беше в казармата, когато аз бях на 14 и се върна от отпуск и трябваше да кандидатствам след 8-ми клас. Той ми каза: „За момиче - само икономика“. И така всъщност определи пътя ми с едно изречение. Първо кандидатсвах в Икономическия техникум, след това Икономическия институт, след това продължих с Докторантура. В сферата на образованието станах регистриран одитор. В общи линии покорих всякакви върхове, всичко в сферата на икономиката.
Добрият мениджър трябва да е постоянно със своите служители, да ги подпомага и най-вече да бъде естествен лидер, защото ако аз не познавам материята, с която те се занимават и не мога да им отговоря на въпросите, няма как да имам авторитет, а това е най-важното. Опитвам се служителите, които работят в компанията не само да ги подпомагам, а да организирам всякакви обучения, курсове, от които имат нужда и да ги съветвам както в професионален, така и в личен план понякога. Близо съм до тях и те ми се доверяват. Имам служители, които са над 20 години с мен, което е показателно, че аз обръщам достатъчно внимание на тях, на семействата им. Това е най-добрата симбиоза, защото без добър екип аз никога не бих могла да успея.
В: Разбира се – добър екип и добро отношение, което Вие очевидно давате.
Как се управлява една такава успешна компания толкова години?
Г: На първо място това е постоянството. Аз съм изключително дисциплиниран човек. Ставам сутрин в 5 часа, започвам да творя. Всъщност толкова обичам работата си, че отивам с желание. Целият ми ден минава в изключително много срещи и телефонни разговори, но те не ме натоварват, защото на мен ми харесва това, което правя и вече имам над 30 години стаж. Без почивен ден, с 3 деца, за които не съм ползвала майчинство, аз съм работила през всичките тези години. Но мога да продължавам още така, защото ми харесва.
В: Как се съвместява ролята на майка с ролята на Бизнесдама?
Г: Добра организация, създаден екип както в офиса, така и вкъщи, но всичко минава през мен.
В: Вие сте Бизнесдама на 2017 г. Взели сте този приз, това отличие. Как всъщност трябва да се държи една Бизнесдама в нашето общество?
Г: Хубав въпрос. Аз съм изключително благодарна за това, че моят труд е оценен. Когато станах Бизнесдама на 2017 г. идваха толкова много хора да ме поздравят и това, което ми казаха много ме стопли: „Ти си го заслужила. Ти си един от най-достойните хора, който е получил този приз.“ Аз напълно го оценявам и заявих, че оттук нататък ще се старая още повече, ще давам още повече от себе си, до колкото е възможно. За 2013г. също бях Бизнесдама на годината, но в сферата на счетоводството. Смея да твърдя, че от 2013 г. до 2017 г. , за 4 години страшно много се развих. Това е някакъв тласък, нещо което, когато си оценен, ти дава поле за изява и хората започват да ти се доверяват още повече.
В: Как се оцелява в една конкурентна среда? Предполагам, че има достатъчно много други фирми, които се занимават със счетоводни услуги и бизнес консултации. Какво Ви отличава сред останалите?
Г: Да, това, което казах, че през 98-ма бяхме само 2, а сега може би са над 10000 счетоводни къщи. Конкуренцията е изключително изострена, но аз успявам да спечеля доверието на клиента и имам клиенти, които са с мен 20, 18, 16 години, от дълго време. Веднъж, когато ти се довери някой и ти продължаваш през годините да оправдаваш това доверие, постепенно кръгът се разширява. Най-добрата реклама е доволният клиент! Това е истината. Успях да изградя много добър екип от професионалисти. Около 70 човека в момента работят в компанията. 90% от тях са изключително компетентни, обучени за позицията, която заемат. Останалите 10% ги обучаваме. Това, което казах, е че успяхме да затворим кръга от услуги, т.е. един клиент, когато дойде, не трябва да търси след това адвокат, одитор, счетоводител, анализатор, данъчен защитник. Ние можем да му предложим всичко като пълен пакет и той да контактува само с нас и да не търси някакви други възможности, защото е доволен от това, което ние правим.
В: Трудно ли обаче се развива такъв бизнес в България? Ето Вие казахте сама, че сте създали тази компания в много трудни години през 1997 г., трудна година за България. Трудно ли се създава и поддържа такъв бизнес у нас?
Г: През всичките години са ме съпътствали много трудности, разбира се – икономическа криза, политическа криза, финансова и всякаква, но много е важно да успееш да предвидиш нещата и да планираш. През 2009г. имаше семинар на Филип Котлър, бащата на маркетинга. Той каза 6 стъпки: „Как да излезеш от кризата?“. Аз посетих семинара и наистина спазих тези 6 стъпки. По принцип много чета, много се развивам. Непрекъснато уча и успях да изляза без никакви щети от кризата. Дори, напротив, защото в онзи период, когато голяма част от конкурентите закриваха своите дружества, престанаха да работят, аз набирах скорост. Вече 2018г. смея да твърдя, че сме изключително стабилни. Тя беше много успешна, защото отворихме 2 нови офиса – единият в Сандански, другият във Варна. Отворих тези офиси, защото успях да намеря хора, които да ги управляват. Това са изключителни професионалисти, които са лоялни и коректни.
В: Какво е четивото на нощното шкафче на една Бизнесдама?
Г: За да не ми е скучно, чета винаги по 4 книги – едната е икономическа литература, интересувам се от езотерика, другата е роман и една на английски език, за да си поддържам английския, който е от изключителна важност.
В: Какви са Вашите бизнес планове през следващите години, тъй като вече сте 20 години на пазара, имате за цел да се задържите поне още 20, че и повече години?
Г: Надявам се. Всяка година ние планираме разширение , което да не е изключително голямо, така че да няма сътресения във фирмата. За момента имаме дистрибутори в цялата страна. Сега сме решили да не бъде под формата на дистрибуция, а да бъде под формата на франчайз - от наше име компании да обслужват клиенти. Имаме система, в която можем да проследим качеството на услугата, защото за нас това е най-важното. Все пак градим име 20 години и не може така лесно да го дадем за ползване. Компании, които могат да осигурят високо качество на услугата, биха могли да ползват нашето име.
В: Планирате ли да организирате тепърва някакви събития, форуми?
Г: Аз съм преподавател от 17 години, като съм водила 7 дисциплини. Това изключително много ме зареждаше, но спрях да преподавам и сега ми липсва. Затова започнахме с обучения и научни форуми, които организираме. Направихме форум, среща между инвеститори и иноватори, през месец ноември, миналата година. Първият по рода си в България, изключително успешен. Сега вече започнахме да организираме второто издание, което ще бъде пак през месец ноември. Срещаме инвеститори и иноватори, презентирахме 20 иновативни продукта, имаше около 400 инвеститора в залата. И след това има продължение. На тези иноватори, които не могат сами да изготвят инвеститорско предложение, ние го подготвяме, комуникираме с инвеститора, докато не се получи сделка, общ проект между иноватора и инвеститора или изцяло закупуване на иновативния продукт от инвеститора.
В: Тъй като сме на финала на нашия разговор, един последен въпрос: Вашите лични цели?
Г: За мен освен работата, семейството е много важно. Децата ми, те са 3 момчета, се развиват много добре. Моята цел е да успея да ги възпитам, така че да станат добри и достойни хора на своето време, да следват мечтите си, да ги постигат и да са обградени от много хора, които ги обичат, защото за мен това е най-важното. Смятам, че съм щастлива в това отношение, защото и екипът ми и семейството ми изключително много ми дават любов. Целите ми са съвсем такива човешки.
Д-р Камелия Терзийска , създател на Брейн Сторм Консулт, компания, която е една от водещите у нас в областта на счетоводните услуги, бизнес консултациите и разработване на решения за бизнеса.